söndag 19 juli 2009

I Marsfjällets skugga

Mina föräldrar har fjällstuga i Stornäs som ligger nära Marsfjället, mittemellan Saxnäs och Klimpfjäll. Där har jag spenderat åtskilliga påsklov under min barndom.

De senaste åran har jag inte varit dit eftersom jag tycker det är för primitivt med utedass, ingen el och inget rinnande vatten... Jag är helt enkelt för bekväm av mig.

Efter att ha läst Bernhard Nordhs bok I Marsfjällets skugga skäms jag nästan över mina krav på moderniteter.

Boken utspelar sig i samma fjällområde när de första nybyggarna bröt mark i Marsliden på 1850-talet.

Huvudpersonen Lars Pålsson flyttade med hustru och sex barn till Marsliden och fick utstå oerhörda påfrestningar. Där var det inte tal om några bekvämligheter inte... Familjen bodde den första tiden i en koja av granris innan de hade byggt klart sin enkla stuga.

Vintrarna var otroligt hårda och de svalt och frös. På våren och sommaren var björnen deras farligaste fiende.

Boken fortsättes av Fjällfolk som handlar om nästa generation Pålsson. Den håller jag på att läsa nu. Jag kan varmt rekommendera dessa böcker.